Finansielle uoverensstemmelser

Finansielle uoverensstemmelse har alle former. Følgende er en liste over de økonomiske uoverensstemmelser, som vi oftest ser blandt vores kunder, der søger indsigelse eller refusion.

Det skal bemærkes at der er forskel på uoverensstemmelse og svindel. De to første punkter på listen nedenfor refererer til uoverensstemmelser, der opstår, når to parter er uenige om, hvorvidt der skal være en indsigelse eller ej. Forretning eller broker mener, at de har ret og prøver at fremlægge pålidelige argumenter for at bakke deres krav op. Kunden begrunder, hvorfor de mener, at de fortjener at få deres penge tilbage. Ingen beskylder nødvendigvis den anden for en forbrydelse.
Det kan dog være en fin linje der adskiller.

Forretning eller broker kan faktisk nægte at yde den købte service, eller de levere et defekt produkt og derefter hævde fejlagtigt, at det ikke var tilfældet. Derudover kan kunden selv være den der begår svindel og drage fordel af indsigelserprocessen uberettiget, det kaldes ”friendly fraud” . Der er også direkte bedrageri, fra forretninger, med kryptovaluta og forexhandler. Dem bag denne type svindel forsvinder eller stopper kommunikation og prøver næppe at virke legitime efter gentagende henvendelser til dem.

Der findes indsigelsesmuligheder både når der er tale om uoverensstemmelser og svindel, men det er vigtigt at forstå forskellen mellem de to, nogle situationer er tvetydige, og det kan være svært at vide, om forbrugeren eller sælgeren har at gøre med en tvist eller mulig svindel.
Følgende liste er en beskrivelse af de mest almindelige former for uoverensstemmelser og eksempler på svindel, nogle er mere komplekse end andre. For eksempel kan det være lettere at få gennemført en indsigelse af en transaktion foretaget på kreditkort, hvis der er en uoverensstemmelse eller svindel, end at spore dem, der står bag svindel med kryptovaluta, eller et ransomware -angreb og eller gendanne kryptovaluta. Men selv i de komplekse situationer kan der være mulighed for refundering

Uoverensstemmelse med forretning

Uoverensstemmelse med en forretning opstår, når kunden og sælgeren er uenige om, hvorvidt kunden skal modtage enten en ny varer/service eller have refunderet beløbet betalt på kreditkort. Kunden kan påstå, at de har betalt for et produkt, der enten ikke ankom eller var defekt.

De kan også sige, at det købte  produkt eller  service ikke stemte overens med beskrivelsen og sige, at forretning misledte  kunderne til at forvente og betale for noget meget anderledes end den faktiske vare, de modtog. Resultatet kan være, at sælgeren accepterer en indsigelse  og refunderer beløbet.

Uoverensstemmelse med Broker

Uoverensstemmelse med Broker opstår, når en erhvervsdrivende eller investor hævder, at den broker, de har arbejdet med, ikke opfylder, hvad der blev aftalt i vilkårene, ikke opfylder sine løfter eller opfører sig på den måde, man kan forvente af en mægler.


En almindelig klage er, at broker ikke frigiver midlerne. Disse uoverensstemmelser begynder som klager og bringes ofte af kunden til brokerens tilsynsmyndighed der kan afgøre sagen. Hvis en broker ikke er reguleret, kan indsigelser og tilbagekaldelse af betalinger være mere kompliceret.

“Friendly Fraud”

”Friendly fraud” kan være svært at opdage, fordi det begynder som det, der synes at være en legitim anmodning om indsigelser. Desværre bekræfter forekomsten af venlig svindel, at der er nogle forbrugere, der benytter sig af refundering processen til at anvende varer og derefter beder om deres penge tilbage.


Kunder i denne kategori vil eksempelvis hævde, at en vare, de købte, var defekt og eller ikke ankom og igangsætter en indsigelse. Forretning refunderer deres penge, og tænker at kunden handler i god tro, mens de faktisk prøver at få gratis varer. ”friendly fraud” er svarende til butikstyveri hos en fysisk forretning og bliver et problem ikke kun for handlende, men også for kunder, der lovligt beder om en indsigelser og bliver mødt med mistanke om ond tro.

Forretnings svindel

Forretnings svindel opstår, når en forretning bevidst sælger et produkt eller en tjeneste, der er defekt, falsk eller ikke-eksisterende. Disse forretninger finder enten måder at argumentere for, at kunden tager fejl, når de klager over de modtagne varer, eller de forsvinder, efter at de har solgt varen til kunden. På sociale medier kan disse forretninger nemt agere, fordi forretning kan blokere den utilfredse kunde samt sælge produkter under forskellige navne.


Siden forretninger der svindler ofte ændre deres identitiet, kan det være svært at opspore dem. Pengeretur.dk kan assistere ved indsigelsen, ved at opspore forretningen.

Forskellige typer svindel

Forex -svindel

Forex svindel er blandt de mest almindelige former for broker svindel

Kryptosvindel

Kryptosvindel er for tiden den hurtigst voksende form for svindel, og de er overalt

Lånesvindel

Lånesvindel retter sig mod debitorer og dem med reducerede lånemuligheder

Konkurrencer eller lotterisvindel

Konkurrencer eller lotterisvindel begynder med en e -mail eller en tekst til et stort antal mennesker

Romantik svindel

Mange mennesker finder kærligheden online, og sociale medier ser ud til at bringe mennesker sammen.

Ponzi - Svindel

Ponzi -ordninger er falske investeringsfonde. I modsætning til forex broker svindel har de en tendens til at målrette langsigtede investorer

Pensionering eller arbejdsløshedsydelse svindel

Nogle af de mest sårbare mennesker i samfundet er desværre mål fra cyberkriminelle.

Identitetstyveri

Identitetstyveri er særlig truende, fordi det gør det muligt for tyve at bruge bankkonti, konti på sociale medier

Forex -svindel

Forex svindel er blandt de mest almindelige former for broker svindel. Som med ”uoverensstemmelse med en broker” kan det være svært at vide, i det mindste i de tidlige stadier, om du har en  tvist med en legitim broker, eller om du har at gøre med en svigagtig broker.

Der er typisk få tegn,  mange af disse opstår senere, når mægleren nægter at frigive dine midler, helt stopper kommunikationen, fryser en konto eller forsvinder. Indsigelser af transaktioner foretaget med kreditkort eller tilbagekaldelse af en kontooverførsel kan være en effektiv måde at få penge refunderet fra en svindler, men ofte er der behov for at identificere dem først..

Kryptosvindel

Kryptosvindel er for tiden den hurtigst voksende form for svindel, og de er overalt. Den mest populære kryptosvindel er svindel der starter på sociale medier. Nogen, typisk en berømthed, vil reklamere med en enorm rentabel krypto valuta investering, men ender med at tage dine penge. Der er også falske bitcoin mining apps og ICOer der ikke er ægte.


Mange kriminelle tror, at de kan slippe af sted med kryptosvindel, fordi de mener, at deres identitet er fuldstændig skjult. Selvom refundering af krypto valuta er vanskeligere end mange øvrige indsigelsestyper, er det ikke umuligt, og kan opnås med kyndige eksperter.

Ponzi - Svindel

Ponzi -ordninger er falske investeringsfonde. I modsætning til forex broker svindel har de en tendens til at målrette langsigtede investorer og ofte ældre. I en Ponzi-ordning strømmer pengene ind og ud af uden nogensinde at blive investeret.


De tjener penge gennem enorme provisioner og ved at afskrække folk fra at foretage hævninger. På et tidspunkt forsvinder den ansvarlige for Ponzi – ordningen med pengene, selvom nogle bedrager deres klienter i årevis.

Lånesvindel

Lånesvindel retter sig mod debitorer og dem med reducerede lånemuligheder. Det starter normalt med, at nogen udgiver sig for en service, der kan yde hjælp til at finde et kviklån med lave renter uanset kundernes kreditværdighed. Folk, der er desperate efter penge og ikke er i stand til at låne mere fra deres bank, bliver tiltrukket af denne mulighed og tilbyder svindlerne et højt gebyr for at finde disse lånemuligheder.

Da disse gebyrer betales på forhånd, forsvinder personen med pengene og tilbyder ikke en lånemulighed, eller de vil sige, at lånet blev afvist. De kan bede om flere penge til at lede efter yderligere lånemuligheder, som naturligvis aldrig kommer.

Romantik svindel

Mange mennesker finder kærligheden online, og sociale medier ser ud til at bringe mennesker sammen. Det anslås, at en tredjedel af alle par i dag mødtes online. Udover kærligheden lurer der også svindel på singleforums og platforme.


Romantisk svindel opstår ved at nogen udgiver sig for at være en anden på nettet, og skaber en falsk identitet. Svindleren sender billeder af en attraktiv person og udvælger et muligt offer. På et tidspunkt vil de skifte emnet til penge og bede om at låne nogle penge, som de snart vil betale tilbage. De forsvinder derefter med pengene og ændrer deres online identitet.

Konkurrencer eller lotterisvindel

Konkurrencer eller lotterisvindel begynder med en e -mail eller en tekst til et stort antal mennesker, der fortæller dem, at de har en enorm pengepræmie til gode. Selv uden at have deltaget i nogen konkurrencer, tror mange mennesker, at de har vundet prisen.
Mailen vil indeholde en instruks om, at vinderen skal betale et stort gebyr for at sikre midlerne meget snart, og inden muligheden forsvinder. Når de betaler gebyret, afbrydes kommunikationen. Rigtige lotterier og konkurrencer opkræver ikke sådanne gebyrer til vindere.

 

Pensionering eller arbejdsløshedsydelse svindel

Nogle af de mest sårbare mennesker i samfundet er desværre mål fra cyberkriminelle. En almindelig metode er at phishe efter oplysninger eller at indhente personlige oplysninger via telefon eller e -mail.
De gør dette ved at udgive sig som repræsentant fra en regeringsorganisation, der søger verifikation. De vil bede om personlige data og et foto -id, men vil bruge disse data og billede til at svindle og bede om at få ofrets ydelser udbetalt. Ofte indser folk ikke, at de er blevet bestjålet, før de forsøger at få udbetalt deres godtgørelser, kun for at opdage, at de allerede er udbetalt.

Identitetstyveri

Identitetstyveri er særlig truende, fordi det gør det muligt for tyve at bruge bankkonti, konti på sociale medier, og sende falske beskeder via e -mail. Muligheden for at begå denne forbrydelse opstår ved phishing efter data direkte fra ofrene eller ved hjælp af malware eller spyware til at trænge ind i ofrets computer, mobil eller tablets.

Case Studies

Personal Testimonials

[sp_testimonial id="402" ]