Indsigelser (Chargebacks)

Overblik

Indsigelser er tilbageførsler af transaktioner, hovedsageligt på kredit og betalingskort. Der er andre former for refundering udover indsigelser af kreditkort, f.eks. tilbagekaldelse af kontooverførslerog refundering af krypto valuta.

Indsigelse af kort transaktioner er blandt den mest almindelige form for refundering og kræver en forhandlingsproces, der involverer flere parter, herunder kortholder, sælger/forretning eller broker, den udstedende og sælger/forretnings bank.

To typer indsigelser

Der er to hovedtyper af indsigelser,

  1. Indsigelser i tilfælde af svindel eller uautoriserede transaktioner
  2. Indsigelser som følge af uoverensstemmelse mellem kortholderne og forretning eller broker.

Selvom situationerne kan virke mere ekstreme i tilfælde af svindel, kan det faktisk være lettere at få gennemført en indsigelse i disse sager, fordi transaktionerne var uautoriserede, og det er let at bevise.

Et eksempel på indsigelse i tilfælde af svindel opstår, når nogen har stjålet et kreditkort, og de melder kortet stjålet, og derefter opdager de uautoriserede transaktioner. Kunden kan være forberedt på denne risiko, da kortet er meldt stjålet. Derfor er banken der udsteder kortet, i disse tilfælde hurtige til at hjælpe kortholder med disse sager.


Spørgsmålet om valid indsigelse bliver imidlertid mere kompliceret, når forbrugerne endnu ikke har rapporteret et stjålet kort. Derudover kan indsigelser være en udfordring at få godkendt, når transaktioner faktisk er autoriseret af kortholder. For eksempel kan det være svært at bevise, at forbrugeren er offer for svindel, hvis de har godkendt en transaktion. I stedet for svindel er mange af disse indsigelser i kategorien uoverensstemmelser med forretning, som er den anden kategori af indsigelser.


Indsigelser, der er resultat af uoverensstemmelse med forretning eller broker, kan behandles med support fra refunderings -tjenester såsom Pengeretur.dk. I klare tilfælde af svindel eller uautoriseret transaktioner vil den udstedende bank ofte tage sig af det med det samme. Support fra en refunderingstjeneste er mere fordelagtig i tilfælde, hvor der er uenighed end i klare situationer, f.eks. svindel.

Hvordan er indsigelsesprocessen?

Indsigelses-processen involverer mange trin, og det er vigtigt at forstå processen fra begyndelsen. Det begynder med, at en kortholder mener, ikke at have modtaget den service eller det produkt, de havde forventet, at den var defekt, eller at den aldrig kom. Kontakt forretningen og forsøg at løse problemet i første omgang, som enten accepterer at refundere eller ombytte eller nægter.
Hvis forretningen nægter, er det næste trin at diskutere problemet med den bank, der har udstedt kortet. Den udstedende bank vil indsamle oplysninger og forstå sagen, og hvis de mener, at den er valid, vil de videregive den til Acquirer, der arbejder på forretningens vegne. Acquirer vil give forretningen alle oplysninger om klagen, og forretningen får mulighed for at svare.


Forretningen eller brokeren kan på dette tidspunkt beslutte at acceptere og tillade indsigelsen. Hvis ikke, vil forretningen fortælle Acquirer, at de nægter og angiver en grund, og Acquirer vil derefter bringe svaret til den udstedende bank. Det er nu udstedende bank beslutter, om de vil oplyse kortholderen, at der ikke er noget, der kan gøres, eller om de mener, at kortholderen har en gyldig sag.


På dette tidspunkt kan indsigelsesprocessen stoppes eller fortsætte. Hvis den udstedende bank beslutter at føre sagen videre, kan de dette. Hvis ikke, kan kortholderen klage til en finansmyndighed eller en ombudsmand.

Hvad skal du vide, før du begynder en indsigelsesproces?

Inden påbegyndelsen af indsigelsesprocessen er der nogle vigtige punkter, du skal være opmærksom på.

  1. Hav al tilgængelig dokumentation for din påstand klar
  2. Udarbejd en plan
  3. Arbejd med os hos pengeretur.dk
  4. Hav tålmodighed
  5. Forstå, at der ikke er nogen garantier
  6. Opgiv dog ikke håbet om en refundering for tidligt

Inden du foretager en indsigelse, er det vigtigt at have alle de understøttende dokumenter, du har brug for. Det er især nyttigt, hvis du har skærmbilleder af tekster, e -mails eller anden kommunikation. Vær klar til at vise fotografier af varen og enhver bekræftelse på, at den skulle have været afsendt. Tænk på indsigelsesprocessen som en retssag, hvor du skal fremlægge beviser, og du skal være godt forberedt på det.


At have en sammenhængende plan og en strategi er afgørende for succes. Dette er en af grundene til, at det er godt at arbejde med en refunderingsservice, der forstår processen. Disse eksperter kan kortlægge en strategi og have forbindelser og erfaring til at gøre din sag overbevisende.


For eksempel kan du have lyst til at omtale en forretning eller en broker som “svindel”, men svindel har specifikke definitioner og parametre, og at kaste rundt med ordet “svindel” kan ofte virke imod din sag. At arbejde med en ekspert, der kender til området, kan forbedre sandsynligheden for at få dine penge tilbage.

Tålmodighed er bestemt en dyd, når det kommer til indsigelser. Processen kan gå hurtigt, men det kan også tage et par uger eller endda måneder. Kommunikationen mellem forskellige parter kan tage tid, så vær ikke bekymret, hvis din sag ikke er løst i løbet af få dage.

Da der er så mange variabler involveret i indsigelsesprocessen, skal du forstå, at der ikke er nogen garantier. Sager, der har flere beviser og er mere klare, er lettere end dem, der kan være mere subjektive. Husk også, at den udstedende bank også skal tage hensyn til forretningens synspunkt.


Pengeretur.com kan sikre, at du er godt forberedt på indsigelsesprocessen med den dokumentation og det bevismateriale, der er nødvendigt. Disse eksperter kan hjælpe dig med at formulere en strategi, der sandsynligvis vil hjælpe dig til at få en refundering.

Case Studies

Personal Testimonials

[sp_testimonial id="402" ]